Trainster en Coach
Ik heb een ‘aangeklede’ sollicitatietraining ontwikkeld voor het MBO.
Inleiding:
Mbo’s leiden op voor een beroep. De opleiding bestaat voor een groot deel uit ervaring opdoen in de praktijk. Het succes van de opleiding wordt dus vooral bepaald door het vinden van een goede stageplek. Mijn sollicitatietraining begeleidt het gehele proces naar het vinden èn behouden van een passende stageplek.
Aanleiding:
Er kiezen veel te weinig leerlingen voor een technisch beroep, waardoor we steeds mensen uit het buitenland moeten halen. Daar kwam ik achter toen ik op het VMBO werkte en als actrice dat beroep met leuke lessen een beter imago moest bezorgen. “Waar denk jij aan als je aan Installatietechniek denkt?” vroeg ik de leerlingen. “Aan poep!” schreeuwden ze dan. Ook ikzelf betrapte me er op dat ik loodgieterij associeerde met een verstopt riool. Ik zocht naar manieren om er op een andere manier naar te kijken. Techniek is van wezenlijk belang voor ons allemaal en verdient respect.
Op een avond na een lange werkdag op een ver VMBO reed ik naar huis. Ik projecteerde deze leerlingen in mijn hoofd naar een toekomst op het MBO. Ik wilde zo graag dat zij zichzelf zouden gaan ervaren als een spil in de samenleving. “Zonder mijn technische handjes ligt de hele maatschappij plat!” Dat belangrijke gevoel gunde ik ‘mijn’ technische jongens en plotseling kreeg ik een goed idee.
Ik besloot een training te maken waardoor de leerlingen kennis zouden krijgen over het toekomstig werkveld: sociale vaardigheden zouden trainen waardoor een stageplek vinden makkelijker zou gaan en waardoor ze meer zelfvertrouwen zouden krijgen, zodat ze zich gezien en gewaardeerd zouden voelen.
In het ontwikkelen van mijn training heb ik me laten voeden en inspireren door mijn theaterachtergrond enerzijds en me tezelfdertijd grondig verdiept in de competenties die het werkveld vereist. Door middel van oefeningen en spel leg ik een link tussen deze beide werelden.
Vaak zitten de overtuigingen die de aspirant-sollicitant over zichzelf heeft hem het meeste in de weg. Door bewust te worden van de eigen blokkades die men vooral in moeilijke situaties ondervindt, kan men pas de stap zetten tot echte sociale omgang met (a.s.) collega’s en leidinggevenden. De training gaat dus ook over persoonlijke groei. Op het MBO wordt daar m.i. sowieso te weinig aandacht aan geschonken.
Doordat mijn sollicitatietraining een groot succes was, werd ik door het ROC uitgenodigd om te solliciteren op de functie van pluscoach op de afdeling elektrotechniek, waar ik vanaf 2011 werkzaam ben.
Mijn werk als leerlingen coach vul ik op regelmatige basis aan met het organiseren van een sollicitatietraining. Een ideale combinatie.
De training bestaat uit zeven lessen van minimaal twee aaneengesloten lesuren, die eenmaal per week zullen plaatsvinden. Er wordt huiswerk gegeven. De groep bevat ten hoogste 15 deelnemers en is geschikt voor alle niveaus binnen het MBO.
Ik doe de training samen met Michiel Zeegers (www.youtomecoaching.nl).
Voor informatie over de sollicitatietraining kunt u een aanvraag doen onder het kopje contact.
Ervaring met ‘Eén op één coaching’
Vanaf 2011 ben ik werkzaam op het ROC van Amsterdam als leerlingencoach. Mijn taak is het aantal leerlingen dat uitvalt naar beneden te krijgen.Mijn werk bestaat uit gesprekken voeren over knelpunten in de voortgang op school. Een luisterend oor is al heel belangrijk, waardoor de leerling zich gezien gaat voelen. Vaak ligt er een oplossing in het leren plannen, huiswerk helpen maken, wijzen op gedrag en de effecten ervan en leren (online) een stageplek zoeken.
Veel verzuim wordt veroorzaakt door een verkeerde studiekeuze. Belangrijk dus om samen te ontdekken waar de leerling zich meer toe aangetrokken voelt en denkt dat zijn talenten liggen. Ik heb daarvoor Het Talentenspel o.a. als instrument. Daarmee kom je door middel van allerlei spelopdrachten erachter wat je echt leuk vindt om te doen. Het begeleiden van dit spel moet op professionele wijze plaatsvinden: Ik heb het diploma in 2013 behaald.
Maar er zijn meer oorzaken van verzuim: soms vervelen de leerlingen zich en willen ze meer uitdaging. Dat is niet altijd meteen duidelijk en leidt vaak tot allerlei misverstanden. De leerling wordt vaak als lui ervaren en krijgt ook een laag zelfbeeld. Belangrijk om op tijd te laten testen wat de werkelijke mogelijkheden van een leerling zijn.
Het tegenovergestelde komt ook voor: de leerstof is eigenlijk te moeilijk en nog moeilijker om dat te onderkennen. Doordat de pluscoach een signaleringsfunctie heeft kan zij een brug slaan tussen de leerling en de docent(en). Ook kan zij haar observaties bespreken met de opleidingsmanager. Vaak doen de problemen zich voor bij het vinden of het behouden van een stageplek. Het oefenen van sociale vaardigheden is daarbij een belangrijk instrument. Het geeft de leerling veel inzicht in hoe hij zijn situatie positief kan beïnvloeden. Doordat ik veel met rollenspelen werk ervaart de leerling aan den lijve wat er zich allemaal kan voordoen op de werkplek. Door de feedback op de oefening leert hij om te gaan met kritiek. Het positieve eraan is dat de jongere ter plekke ervaart waar zijn kracht, spontaniteit en energie ligt.
Soms gaan de gesprekken over dieperliggende onderwerpen: het zoeken naar een identiteit, geen aansluiting vinden in de heersende cultuur, je gediscrimineerd voelen, problemen in de thuissituatie, geldzorgen en schulden. Soms is het nodig te verwijzen naar afdelingen binnen het ROC of externe instanties.
Mijn studie Pedagogiek, mijn werk op het VMBO en mijn jarenlange ervaring als actrice komen me hierbij goed van pas.
Resultaat
Mijn werk als pluscoach wordt o.a. beoordeeld op de afname van de voortijdige schoolverlaters. De uitval is sinds mijn komst gedaald tot 45 % (gemeten over de laatste 8 jaar), een bevredigend resultaat.
Ik ben een gediplomeerd Life Coach. Bij Life Coaching worden alle facetten van het leven met elkaar in verbinding gebracht. Of het nu om werk, geld, gezondheid, zingeving, vriendschappen, relaties of liefde gaat.
Als Life Coach help ik je te ontdekken wat je diepste verlangens zijn. Ik ondersteun je om een betere en gelukkigere versie van jezelf te worden. Waar word je blij van? Welke kwaliteiten en karaktereigenschappen wil jij meer gebruiken?
Samen met jou ga ik op onderzoek uit en we bedenken samen doelen en actieplannen. Ik ben in dit proces de zorgvuldige luisteraar, iemand die steun en veiligheid biedt, zaken verheldert en perspectieven aanreikt; en waar nodig confronteert.
De acties spelen zich meestal op de volgende terreinen af: positief naar de toekomst kijken, het hebben van zelfvertrouwen, een goede balans tussen werk en vrije tijd, op tijd weten te ontspannen, een passende loopbaan, talenten ontdekken en ontwikkelen, goed weten te communiceren (verbaal en non-verbaal) en relaties verbeteren.
Oplossingsgerichte Life Coaching vindt zijn oorsprong in de positieve psychologie. Dat betekent dat ik denk in mogelijkheden en kansen. Mijn eigenschappen als coach zijn daarbij: empathisch vermogen, positieve instelling en oprechtheid.
Vergelijk mijn functie met die van een sportcoach. Ik ga ervan uit dat jij in staat bent de top te bereiken. Die top gaan we samen definiëren. Jij moet daarbij het werk doen, ik zal jou er zo goed mogelijk bij inspireren en begeleiden.
Het eerste gesprek is altijd een vrijblijvende kennismaking. We kunnen dan kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.
Mocht je geïnteresseerd zijn neem dan via het contactformulier met mij op.